Se incheie un an 2018 care a fost excelent din toate punctele de vedere: numar de vizitatori, reactii ale cititorilor fata de articolele publicate de noi, in ultimul an echipa si colaboratorii nostri incercand sa ne apropiem cat mai mult de asteptarile si dorintelor cititorilor nostri.
De fapt ce isi doresc cititorii care ne viziteaza site-ul? Apropos in anul 2018 am avut un record de peste 300.000 de vizitatori unici, interesati fiind de informatiile oferite de noi despre destinatii si oferte turistice si despre recomandari de vacante pe cont propriu! Oare cate din agentiile de turism se pot mandri ca le-au trecut „pragul” atatia potentiali clienti?! Turistii romanii, mai ales cei cu venituri medii si peste medie, isi doresc sa descopere destinatii inedite, informatii complete si de calitate despre locuri de vacanta mai putin promovate de agentiile de turism. Ei isi rezerva singuri vacanta, fie ca este vorba de destinatii turistice din Romania sau din strainatate. Isi achizitioneaza singuri bilete de avion direct de pe site-urile companiilor aeriene, iar cazarea de pe platformele online de booking, Airbnb sau Booking.com fiind cele mai populare.
Desi va spuneam intr-un articol precedent ca anul 2018 a fost unul exceptional reusind sa ajutam peste 700 de familii sa isi gaseasca destinatia de vacanta potrivita si sa isi faca pe cont propriu rezervarile pentru calatorie, am avut si dezamagiri, neimpliniri, insuccese, cel mai important dintre acestea fiind colaborarea cu agentiile de turism.
Suntem de peste 6 ani in online-ul romanesc de travel si desi colaborarile noastre de pana acum cu agentiile de turism au fost destul de timide, in ultimele 12 luni au fost ca si inexistente, in Romania existand reale dispute intre anumite agentii de turism si bloggerii de travel. Tot mai des in ultima perioada, atat prin emailurile primite, cat si in feed-back-urile postarilor noastre de pe retelele sociale, reprezentantii agentiilor de turism ne „cearta” ca ne sfatuim cititorii sa evite agentiile de turism si sa isi planifice singuri vacantele si calatoriile.
Un singur lucru trebuie sa fie clar atat pentru cititorii nostri, dar mai ales pentru agentiile de turism care ne arata cu degetul: blogurile de travel nu incearca sa le fure clientii si nu se substituie agentiilor de turism!
Agentiile de turism ofera pachete turistice pe care un blog de travel nu le poate oferi si pe care cititorii nostri nu le pot rezerva pe cont propriu! Agentiile de turism dispun de pachete variate si complexe de sejururi, chartere, ofera asistenta pe perioada calatoriei, pachete de servicii complexe si un contact direct cu turistul, care sa ii asigure confortul unei vacante sigure, fara incidente neplacute. Poate cele mai importante lucruri pe care le ofera agentiile de turism sunt confortul si siguranta unei vacante prestabilite, programul, itinerariul, detaliile transportului, cazarea fiind deja aranjate. Agentiile de turism ofera incredere si comoditatepentru acei turisti care sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru o vacanta pe care ar putea sa si-o faca singuri, dar cu mai mult efort, implicare si timp alocat. Este alegerea fiecaruia dintre noi cum ne administram bugetul si cum ne rezervam vacanta!
Un blogger de travel nu incearca sa se substituie unei agentii de turism, nu are in „portofoliu” oferte, face doar recomandari despre cum/unde/cand sa caute cazare/bilete de avion, pe baza experientei si a propriilor cautari. In multe dintre situatii, ofertele descoperite pe site-urile companiilor aeriene low cost sau pe site-urile de booking sunt cu adevarat atractive, preturile fiind sensibil mai mici decat un pachet similar oferit de o agentie de turism. Motivele nu sunt doar comisioanele pe care le percep agentiile de turism, ci si alti factori precum: zboruri cu escala, reduceri la cazare, campanii de reduceri ale companiilor aeriene, etc. Un blogger va propune cititorilor sai destinatii si oferte care ii vor scoate din zona de confort a unui sejur clasic, este adevarat cu riscurile aferente (anularea sau intarzierea zborurilor, eventuale probleme la cazare etc.), dar si cu satisfactia implicarii totale (si de ce nu?!) si cu economii importante care uneori ajung la cateva sute de euro de persoana.
De ce facem acest lucru? Pentru ca ne place sa calatorim, sa impartasim cu cititorii nostri experientele noastre si pentru satisfactia ca putem ajuta oamenii sa isi rezerve singuri vacanta, mai ales ca multi dintre cei pe care ii ajutam nu isi pot permite sejur printr-o agentie de turism. Pentru noi nu este o afacere, avem salarii sau alte surse de venit si nu traim din comisioanele de cateva zeci de lei pe care le incasam din reclame Adsense sau de la Booking.com. Costurile vacantelor noastre si cheltuielile de intretinere a site-ului sunt mult mai mari decat veniturile generate, dar facem acest lucru din pasiune si din dorinta de a oferi informatii complete si de ajutor pentru cititorii nostri!
Cele 5 pacate ale blogurilor de travel
Sunt multe lucruri de care sunt invinuiti bloggerii de travel de catre agentiile de turism, in cele ce urmeaza ne rezumam la 5 dintre cele mai „grave” si frecvente „invinuiri” aduse:
1. Blogurile de travel fura clientii agentiilor de turism
Nimic mai neadevarat! Asa cum am afirmat mai sus noi nu oferim pachete turistice, facem doar recomandari de destinatii, prezentam promotii si reduceri bilete de avion sau unitati de cazare, pe baza cautarilor noastre si a experientelor proprii, ale partenerilor sau cititorilor nostri. Variantele de vacante propuse de noi necesita timp si nervi tari pentru a alege cele mai bune optiuni, la cele mai mici preturi, dar prezinta si anumite riscuri legate de anularile rezervarilor. Nu vom recomanda nicioadata unui turist un sejur pe cont propriu in Egipt, de exemplu: este o destinatie riscanta depre care nu avem prea multe informatii, iar un sejur recomandat de noi poate fi mai mai scump fata de pretul dintr-o agentie, in plus aceasta are firme partenere si reprezentanti la destinatie care cunosc foarte bine realitatile locului.
2. Nu oferim garantii turistilor
Asa cum am mai spus nu ne erijam intr-o agentie de turism, dar indrumam cititorii nostri sa isi faca rezervari pe cont propriu de pe cele mai populare si mai sigure site-uri, fie ca este vorba de bilete de avion sau cazare. Astfel vor putea beneficia de servicii de calitate, de asistenta si siguranta oferite de unele dintre cele mai recunoscute branduri la nivel international. Este bine stiut faptul ca multi dintre hotelieri sunt mult mai atenti cu turistii care vin cu rezervari de pe Booking.com, deoarece review-urile negative lasate de acestia pot influenta negativ rezervarilor viitoare. Nu negam faptul ca pot aparea si situatii neplacute, dar acest lucru este foarte posibil si in situatia rezervarii vacantelor printr-o agentie de turism si cand spunem acest lucru ne gandim la insolventele rasunatoare din ultimii ani cand sute de turisti au ramas fara vacante desi achitasera oferte early booking, ulterior agentiile neonorand sejururile.
3. Suntem invinuiti ca nu platim taxe!
Deseori suntem invinuiti ca nu platim taxe, licente, asigurari, etc. Este adevarat ca in cazul unui blog de travel nu este nevoie de licenta sau asigurare, dar NU vindem pachete turistice, ci doar promovam destinatii si oferte ale unor parteneri. In plus, asiguram pe toata lumea ca platim taxe pentru orice venituri inregistrate in Romania din activitatea noastra.
4. Nu asiguram consultanta si asistenta turistilor pe perioada sejurului.
Desi nu este o obligatie a noastra, atunci cand ni se cere ajutorul, fie prin intermediul email-urilor, fie prin intermediul retelelor sociale asiguram GRATUIT cititorilor tot sprijinul nostru in ceea ce priveste rezervarile de bilete de avion/cazare, efectuare de check-in, sfaturi si recomandari in rezolvarea unor situatii neprevazute aparute pe perioada sejururilor.
5. Lipsa calificarii si a cunostintelor de specialitate
Este adevarat ca multi dintre noi, bloggerii, nu avem „hartii”, diplome care sa ateste calitatea de agent de turism, dar oare acest lucru certifica cu adevarat cunostintele si experienta in materie de turism?! Tot ceea ce facem, facem cu pasiune si spirit de raspundere, ne informam permanent si nu ne permitem niciodata sa publicam informatii neadevarate sau incomplete! Pentru informatiile prezentate, pentru calitatea si utilitatea acestora suntem „taxati” de catre cititorii nostri! Mai mult, in ultima perioada am intalnit deseori situatii in care din nestiinta sau din „comoditate” reprezentanti ai unor agentii de turism importante ne-au tratat cu superficialitate cand am apelat la serviciilor lor. Noi nu ne permitem sa ne „tratam” astfel cititorii, deoarecem dorim sa formam o comunitate, sa cream o relatie speciala cu ei, sa empatizam, pentru ca inainte de toate si noi suntem turisti si stim cu ce ne confruntam atunci cand ne rezervam vacantele.
De ce agentiile de turism si bloguile de travel au interese comune?
Credem ca agentiile de turism trebuie sa constientizeze momentul de rascruce in care ne aflam, lumea se indreapta spre online si nu va trece mult timp pana cand rezervarile fizice de pachete turistice prin agentii vor fi depasite de vanzarile online. Sunt deja exemple de succes in care agentii turistice si-au crescut vanzarile exponential ca urmare a cresterii vizibilitatii online (vezi Vola.ro, Directbooking sau Veltravel).
In aceasta lume virtuala a turismului avem nevoie unii de ceilalti! Bloggerii ar trebui sa invete si sa inteleaga din experienta de zeci de ani in turism a agentiilor, care au specialisti pregatiti si bine informati, au intalnit si rezolvat zeci de situatii neprevazute sau de ce nu, chiar turisti exagerat de „pretentiosi”. Un infotrip organizat de o agentie de turism la care sa fie invitati si bloggeri poate fi o experienta utila care sa ofere informatii si experiente la care bloggerii nu au acces in mod obisnuit si care poate sa dezvaluie secretele din spatele usilor care acum ne sunt inchise.
Si bloggerii si agentiile isi doresc sa aduca valoare turismului si credem ca doar impreuna putem face lucru mai bune. Eventualele viitoare colaborari, la care bloggerii sunt deschisi pot aduce valoare atat turismului in general, dar mai ales agentiilor, prin promovarea de noi destinatii, pachete turistice oferite de agentii de turism si care pot fi promovate pe blogurile de travel.
Bloggerii nu cersesc nimic din partea agentiilor de turism, isi oferta sprijinul, cunostintele si „notorietatea” oferite de mediul online. Daca inca nu sunteti convinsi de puterea detinuta de online, de bloggeri si influenceri urmariti campaniile agentiilor de afara. Agentiile de turism din strainatate apeleaza frecvent la bloggeri si influenceri, la marketingul afiliat pentru a ajunge la cat mai multi turisti, pentru a se face cunoscute si a-si prezenta ofertele, Sunt bloggeri care au zeci de mii de urmaritori care au incredere in bloggerii respectivi si pe care urmaresc constant. Astfel de bloggeri aduc valoare oricarui brand ce isi face reclama prin intermediul lor. Daca tu ca blogger de travel iti asociezi numele de ocu o agentie de turism, imprumuti un pic din „brandul” tau, din increderea pe care ai castigat-o in randul celor care te urmaresc
In utima perioada apar tot mai multe bloguri pe nisa de travel, cu experiente tot mai placute pentru cititori, mult mai creativi, mai buni si cu abilitati extraordinare de marketing, asa incat ar fi pacat ca agentiile de turism sa nu apeleze si la acest canal de promovare deoarece poate fi o sursa interesanta de crestere a vanzarilor.
Nu vreau sa ne laudam sau sa ne facem reclama, dar in 2018 inVacante.ro a generat peste 100 de vanzari de bilete de avion catre agentia de turism Veltravel si peste 470 de rezervari de cazare pe Booking.com. Nu stiu cate agentii de turism se pot mandri ca au avut peste 2800 de vizitatori pe zi pe site-ul propriu. Credem ca acest potential poate fi valorificat si suntem deschisi la orice propunere de colaborare din partea oricarei agentii de turism.
Intr-o lume tot mai orientata catre online, airbnb sau booking.com sunt adevaratii competitorii ai agentiilor de turism. A ignora potentialul de promovare al blogurilor de travel este o greseala, la fel ca si atitudinea „nu am nevoie de reclama”. Toate marile branduri isi fac reclama, chiar daca nu ar avea nevoie, unul dintre canalele preferate fiind chiar blogurile de nisa.
Iti place inVacante.ro?
Rezerva online cazare prin Booking.com folosint formularul de mai jos si vei sustine acest site:
Ce este de facut?
In primul rand, nici noi si nici agentiile de turism nu trebuie sa ne subestimam cititorii/clientii si sa nu abuzam de inteligenta lor. Trebuie sa ii lasam pe ei sa decida, iar noi sa le oferim informatii utile si oferte decente, sa nu abuzam de „increderea” lor, iar vel mai important – sa continuam si sa crestem relatia cu turistul si dupa consumarea serviciilor oferite. Trebuie sa crestem INCREDEREA si sa tratam cititorul/clientul ca un partener, nu ca un simplu platitor de servicii
Trebuie sa ne adaptam rapid la noile vremuri si noile tehnologii, trebuie schimbate mentalitati, dar si abordari noi, proactive in care atat bloggerii, cat si agentiile sa fie mai atente la dorintele si asteptarile turistului. Ne dorim sa nu mai intalnim grupuri pe retele sociale doar pentru bloggeri sau doar pentru agentii. Ne dorim sa fim IMPREUNA, sa ne cunoastem sa sa invatam unii de la ceilalti, sa cunoastem turistul si sa „vedem” cat mai putine vacate nereusite.
Poate in viitor vom reusi sa punem capat acestei confruntari dintre bloggeri si agentii de turism, deoarece pare ca doar la noi se intampla. La nivel international aceste doua „tabere” se sprijina reciproc si cresc impreuna, in timp noi ne punem „bete-n roate” unii altora, tipic balcanic!
Asteptam parerile voastre pro sau contra, fie ca esti blogger, agentie sau simplu turist! Orice feed-back este binevenit si speram ca vom invata impreuna!
Te-ar putea interesa si:
Doar un articol plătit și subiectiv in egală măsură !
Despre rușine sau fair play nu ați auzit.
Buna ziua
Ca este un articol poate subiectiv nu contestam, insa credem ca este argumentat si poate fi combatut!
Asteptam argumentele dvs.