Recentul scandal privind excursiile pe care o agentie de turism a luat banii de la clienți, dar pe care nu le-a mai organizat, a readus în prim-plan o întrebare care stătea la dospit de ceva timp: cum verific un site turistic online?
Un consumator responsabil are la dispoziție cateva instrumente online de verificare și trebuie să țină minte un set de informații de bază. TRUSTED.ro realizeaza periodic audit-uri profesionale ale magazinelor atestate (inclusiv site-uri ale agențiilor de turism), care includ standarde legislative și de bune practici din România și din Uniunea Europeană. Pe baza respectării acestor criterii, se acorda Marca de Încredere celor mai bune magazine online din Romania.
Ministerul Turismului a anunțat că a retras licența de funcționare pentru agenția de turism Funtrip World, care este în centrul unui scandal fiindcă a păgubit zeci de clienți care plătiseră chiar și peste 1.500€ pentru excursii în țări exotice.
Ministerul mai spune că a primit 31 de sesizări de la turiști, însă numărul celor afectați este mult mai mare din moment ce asiguratorul Omniasig a spus că 88 de oameni au depus documentele pentru despăgubire.
În paralel, Comisia Europeană a anunțat de curînd că efectuează unele verificări la site-urile de turism, pentru a descoperi dacă sunt înțelegeri între anumiți tour-operatori europeni și anumite hoteluri, prin care părțile îi împiedică pe clienți să rezerve direct camere la condiții mai bune decât cele oferite de tour-operatori în alte țări, din cauza naționalității sau țării de reședință ale clienților.
Acesta este al treilea caz de agenţie care îşi lasă turiştii fără vacanţe, după ce anul trecut Genius Travel şi Mareea Comtur îşi anunţau clienţii că nu mai pot pleca în vacanţele rezervate, deoarece nu le mai pot onora pachetele cumpărate online sau offline.
O agenție de turism respectabilă:
1. Deține o licență valabilă emisă de Autoritatea Națională pentru Turism și o afișează pe site (sau precizează pe site numărul acesteia). Este important ca accesul la licență să fie foarte ușor pentru client; ideal ar fi să existe un link direct de pe prima pagină. Dacă nu e posibil, ar trebui să fie precizat numărul licenței în pagina Contact sau Despre noi. În fine, ca o ultimă variantă, ar putea fi un link special în pagina Termeni si Condiții.
2. Deține o poliță valabilă privind asigurarea turiștilor în cazul insolvabilității sau falimentului agenției de turism. Polița trebuie reînnoită anual. Ar trebuie să existe aceleași condiții de vizibilitate ca mai sus.
3. Oferă clientului un exemplar al contractului de prestări servicii turistice, în momentul cumpărării pachetului de servicii turistice. Contractul poate fi transmis și prin e-mail și nu trebuie semnat de părți, potrivit legislației europene, dacă este vorba despre un contract la distanță. Fiind vorba de un contract de adeziune, și acesta ar trebui sa fie disponibil online, pe pagina furnizorului de servicii turistice.
Aceste cerințe sunt obligatorii indiferent de modul în care agenția de turism prestează serviciile: în agenție fizică, pe site sau în ambele moduri.
Alte moduri în care poți verifica un site turistic
Un client obișnuit poate face propriile verificări înainte de a achiziționa un pachet turistic sau un bilet de avion. În fond, nu este vorba despre cumpărarea unui simplu mixer de bucătărie, ci de a te deplasa, pentru cîteva zile sau mai mult, în alt loc, deci este bine să iei în serios acest demers de verificare. Cu cît este mai scumpă călătoria, cu atît trebuie să fii mai atent, mai ales dacă nu ai mai cumpărat vreun serviciu de la acea agenție.
4. Găsești toate detaliile despre firmă în pagina de contact. Agentiile de turism de incredere vor avea afisate minim urmatoarele informatii:
– denumirea firmei;
– datele de înregistrare la Registrul Comerțului, la ANAF și capitalul social;
– adresa sediului social;
– adresa punctului/punctelor de lucru (dacă este cazul);
– o adresă de e-mail sau un formular de contact;
– un număr de telefon;
– programul de lucru în care se poate suna la telefon.
O firmă care se respectă nu are nimic de ascuns, deci toate aceste detalii trebuie să existe într-o pagină de pe site.
5. Verifică opiniile altor clienți despre firma respectivă pe site-uri specializate.
Mai multe studii europene și americane recente arată că oamenii capătă încredere dacă află opinia altor consumatori. Fie că vă uitați pe site-uri specializate pentru turism, de tipul TripAdvisor.com sau Booking.com, fie că verificați opiniile pe site-uri românești, ar fi bine să aveți încredere în opinii care sunt gestionate de altă parte decât de firma care le primește.
6. Îți răspunde cineva în timp util la e-mail sau la telefon.
Este bine să ai un contact ne-intermediat cu un angajat al firmei de turism, înainte de a plasa comanda pe site. Astfel poți observa cît de rapizi sunt oamenii care lucrează acolo, ce ton folosesc în comunicare, dacă au răspuns la întrebările tale etc.
7. Dacă ai posibilitatea, verifică datele firmei pe un site specializat.
Practic, fie că este vorba despre o mașină de spălat, de o carte sau de un telefon mobil, este bine să învățăm să fim consumatori responsabili!
Legislația românească în materie de e-commerce este în prezent adaptată aproape integral la cea din spațiul comunitar european, dar sunt unele cazuri, precum cel al agențiilor turistice online, în care trebuie să dăm dovadă de mai multă vigilență.
Te-ar putea interesa si: