Călătorii ajunşi în Reşiţa vor descoperi cu uimire în zona Triaj a oraşului un muzeu amenajat în aer liber, cel al locomotivelor cu abur. Muzeul a fost inaugurat în 1972, atunci când UCM Reşiţa a sărbătorit împlinirea a 100 de ani de la pornirea în cursă a celei dintâi locomotive cu aburi „Resicza”, fabricată în Reşiţa, la 6 septembrie 1872.
Cele 16 locomotive cu abur, trase pe linie moartă în singurul muzeu de acest fel din România, reprezintă un punct de atracţie pentru turiştii care vin în Reşiţa sau aflaţi în trecere spre staţiunile montane de pe Semenic. Locomotivele, ca şi furnalele, au constituit emblema oraşului-fanion al metalurgiei româneşti timp de aproape un secol.
La Reşiţa, între anii 1872 şi 1964, timp de 92 ani, s-au fabricat 1461 de locomotive cu abur, de diferite tipuri, puteri şi dimensiuni, cu ecartamente între 600 şi 1542 mm, utilizate în trecut pe căile ferate pentru călători, uzinale şi forestiere.
Vedeta expoziţiei este locomotiva „Resicza”, una din primele trei locomotive – Resicza, Bogsan şi Hungaria – fabricate la Reşiţa, după modelul adus de la Viena, în anul 1871, locomotivă numită „Szekul”.
Din cele 16 locomotive prezente în muzeu, 13 locomotive au fost fabricate la Reşiţa, marcând cele două etape distincte de fabricaţie. Prima etapă este cea a St.E.G-ului, între 1872 şi 1898, când s-au realizat 9 locomotive, în 3 tipuri constructive. Ele se foloseau pe căile ferate uzinale şi miniere din Banat.