Evia: trasee auto si costuri de calatorie
Evia este una dintre destinatiile de vacanta preferate de turistii romani, insa insula nu are aeroport, astfel incat cea mai buna varianta de a ajunge aici este pe cale rutieră fiindcă este unită de partea continentala a Greciei prin două poduri, dintre care unul mare, nou și frumos (cel mai mare pod suspendat din Europa) în dreptul capitalei sale, Chalkida, situată la mijlocul distanței nord-sud. Traversarea pe pod nu costă nimic.
Există chiar și o cale ferată care merge până în capitală. Însă, cea mai facilă cale de a intra în Evia, dacă nu te afli în preajma capitalei, este pe cale maritimă, traversarea cu ferry făcându-se pornind din multe puncte de pe continent și destul de des ca și orar, de aceea accesul mi se pare foarte bun față de alte insule grecești.
Am plănuit abordarea Eviei prin partea sa de nord, pe la Agiokambos, către care era necesară traversarea cu ferry pe la Glyfa dinspre partea continentală, dată fiind cazarea noastră pentru primele cinci nopți în Loutra Edipsou, stațiune veche, cunoscută. Apoi, după ce ne mutam pe partea de est, în Kymi, pentru alte șase zile, ne-am gândit, ca la final, să ieșim din insulă prin Chalkida pe cale rutieră, angajându-ne pe autostrada Atena-Salonic.
Distanța totală dintre Bucuresti și Loutra Edipsou, prima destinație din insula Evia, situată în nord-vestul insulei, este de 1.000 km și a cuprins 150 km până la Giurgiu, 546 km traversarea Bulgariei, pe teritoriul Greciei 150 km până în Paralia Katerini unde am decis să înnoptăm intermediar fiindcă se adunaseră 846 km într-o zi și 210 km între Paralia Katerini și Loutra Edipsou pe insulă, alegând varianta cea mai scurtă pentru traversarea cu ferryboatul pe ruta Glyfa-Agiokambos. Din Agiokambos până în Loutra Edipsou sunt 10 km pe o șosea foarte bună.
Cauti cazare ieftina in Evia?
Cauta in formularul de mai jos si descopera oferte ieftine de cazare in insula Evia – Grecia:
În Bulgaria
După traversarea podului Giurgiu-Ruse pentru care am achitat taxa de pod de 13 lei, am cumpărat, din prima stație de benzină Lukoil, vigneta bulgărească pe o lună plătind cu cardul contravalorea a 30 leva. Pot să vă spun că, deși eram în toiul nopții, am găsit coadă atât în vamă la Giurgiu, cât și la chioșcul din vama din Ruse, de aceea am ținut-o întins spre benzinării.
Traseul prin Bulgaria a fost cel clasic: Ruse, Byala, Plevna, Sofia, Blagoevgrad, Sandanski, Kulata, adică E79 în bună parte. Tronsoanele de autostradă din Bulgaria (circa 200 km în total), mai cu seamă cele mai noi: A3 pe lângă Sofia (centura Sofiei, impecabilă) și A6 spre Kulata, ajută destul de bine la obținerea unui timp de parcurs mai bun. Cea veche, A2 are multe porțiuni în care se lucrează, fiind îngustată. Calitatea drumurilor din Bulgaria mi s-a părut a fi mai bună față de cea a celor de la noi.
Prețul combustibilului in Bulgaria este mai ieftin decat in Romania sau Grecia (benzină de 95, este în jur de 2 leva, aproximativ 1 euro), așa că aproape de punctul de frontiera Kulata ava recomandam sa faceti plinul rezervorului inainte de a intra in Grecia.
În Grecia
După cum știți, trecerea în Grecia se face prin punctul de frontieră Promachonas. Imediat după intrarea în Grecia încep să apară stațiile de taxare pe autostradă, prima statie de taxare fiind imediat după punctul de frontieră și costă 2,40 € pentru autostrada Promachonas – Salonic.
Apoi, pe drumul până în Paralia Katerini se mai întâlnesc încă două statii de taxare: una la Malgara unde trebuie sa achitati 1,70€ și de 2,10 €,.
Dupa ce treceti de Salonic (pe centura), va trbui sa urmati autostrada catre Atena, neavand cum sa va rataciti deoarece sunt multe indicatoare vizibile in timp util.
A doua zi, am plecat la o oră rezonabilă către Glyfa de unde ne hotărâserăm că vom lua ferryboatul de orele 12,00 către Agiokambos, distanța între Paralia Katerini și Glyfa fiind de circa 200 km, parcursă aproape numai pe autostradă între Katerini și Agioi Theodoroi. Repuși din nou pe autostrada spre Atena, am mai avut parte de trei stații de taxare: de 3,10 €, 2,50 €, respectiv 3,90 €, remarcând că acestea sunt poziționate, în general, la circa 50-60 km distanță unul față de precedentul.
Ca noutate pentru noi, ultima oară circulând pe aici în perioada similară a anului 2015 spre/dinspre Peloponez, am remarcat că autostrada s-a modificat în bine, nu se mai trece pin Valea Tembi, fiind finalizate trei tuneluri moderne (unul de 6 km, chiar, celelalte de 2,8 km, respectiv 1,9 km) care străpung munții și ajută enorm la fluidizarea traficului ce era ”îngâtuit” în Valea Tembi. Este o realizare tehnică remarcabilă ce a fost inaugurată anul acesta, în luna aprilie, despre care se spune că face posibilă parcurgrea distanței Atena-Salonic în numai 4 ore.
Ajunși la Agioi Theodoroi, am coborât de pe autostradă trecând prin niște localități mici și frumușele, inclusiv prin micul port Achilleio, cu destinația Glyfa unde am sosit cu trei sferturi de oră înainte să plece ferry. Am avut timp suficient să luăm bileletele: 18,30 €, din care 13,30 € mașina și 2,50 €/persoană și să facem câțiva pași grăbiți prin port și pe plajă.
Traversarea a durat 30 minute și a fost o reală încântare, vremea fiind însorită și caldă, vasul foarte încăpător, aerisit, neocupat în întregime. Am rămas sus pe punte să savurez fiece clipă în soare și bătaia vântului și să mă bucur la vederea peisajului încercând să identific fiecare bucată de uscat cu harta într-o mână și aparatul foto în cealaltă.
În Paralia Katerini am găsit benzina cu 1,425 €/litru prețul cel mai mic, până la aproape 1,60 €/litru pe drum. Deși se consumase puțin, am alimentat din nou până la full, în ideea că în insulă am putea-o găsi mai scumpă. N-a fost așa, în Evia am găsit-o chiar și cu 1,417 €/litru la câteva stații Elin.
Despre drumurile din Evia și traseele pe care le-am făcut prin insulă am mai povestit, ele însumând puțin peste 1.500 km.
La întoarcerea către țară, după cum am mai spus, fiindcă porneam la drum din estul Eviei, din Kymi, am preferat să o luăm prin Chalkida, să traversăm și noi pe podul cel mare și nou peste canalul Euripus, angajându-ne apoi pe autostradă.
Distanța totală între Kymi și acasă (Târgoviște) a fost de puțin peste 1.300 km, iar până în Chalkida derulându-se 86 km din aceștia. De-acum, eram pusă pe făcut o mică comparație, fiind foarte curioasă dacă taxele plătite pe autostradă din Chalkida și până la Agioi Theodoroi depășesc costul ferryboatului de la Glyfa la Agiokambos, pentru a-mi da seama care variantă de drum a fost mai ieftină. Asta așa, numai de amorul artei, căci oricum alegeam varianta pe pod pentru varietatea traseului.
Între Chalkida și până la Agioi Theodoroi pe autostradă, am avut parte de peisaje frumoase între munte și mare și am trecut prin cinci puncte de taxare: 3,80 €, 3,80 €, 1,75 €, 1,85 €, 3,40 € totalizând 14,60 €, o idee mai ieftin decât cu ferry, însă irelevant.
De-acolo, deja știam că mai aveam cele trei stații de toll-post până în Paralia Katerini unde aveam și de data aceasta o noapte intermediară.
La dus: taxe+ferry = 15,20 €+18,30 €= 33,50 €.
La întors: taxe = 29,80 €.
Deci, autostrada ne-a scos din buzunar, în total, 45 € la toll-posturi, așa că e bine de luat aminte când ne facem bugetul vacanței. Rămân aproximativ constante în această „ecuație” consumul de benzină și drumul prin Bulgaria cu a sa vignetă obligatorie pentru care am sesizat o mulțime de camere montate în scopul de a „citi” existența sa pe parbrizele mașinilor. Însă, autostrada Salonic-Atena este dotată excelent cu toalete moderne, am oprit la două dintre ele, erau foarte curate, și nu există riscul de a rămâne fără combustibil fiindcă din loc în loc sunt stații de alimentare, ceea ce pe cealaltă autostradă ce duce la Igoumenitsa, nu am întâlnit.
Un aspect negativ care ne-a luat din avânt la întoarcere, a fost faptul că înainte cu un kilometru de punctul de frontieră Promachonas, la ieşirea din Grecia, am găsit o coadă strânsă, formată pe patru rânduri (trei de turisme şi unul de tiruri) la ultimul toll-post, coadă la care am pierdut 40 minute. Toată lumea era cu nervii întişi la maximum. Apoi, în parcarea de la duty-free, am recunoscut majoritatea maşinilor de pe lângă noi. Era 09 septembrie, în jur de orele 12,00 şi se pare că o parte dintre “hoardele” de turişti care luaseră cu asalt Grecia, se întorcea acasă. Însă, nici pe sensul celălalt lucrurile nu stăteau prea bine, la intrarea în Elada fiind o coadă de cam aceleaşi dimensiuni, semn că Grecia e de luat în seamă tot mai mult şi în septembrie.
Acestea fiind spuse, nu-mi rămâne decât să vă urez drum bun și vacanță plăcută în Evia, dacă o alegeți ca destinație de vacanță!
Costuri de calatorie Bucuresti - Evia
Consum benzina/motorina: 1.165 km x 2 * 7litri/100 km x 1,637 euro/litru = 267 euro
Taxa de pod Giurgiu – Ruse: 15 lei la trecerea in Bulgaria si 3 euro la intoarcerea in Romania.
Vigneta pentru Bulgaria: 8 euro pentru o saptamana
Taxe autostrada Grecia: aprox. 40 euro dus-intors
TOTAL costul de calatorie Bucuresti – Evia = aprox 320 euro dus-intors
Au fost avute in vedere preturile la carburanti din luna mai 2020, dupa cum urmeaza:
Romania: benzina 1,637 euro/litru; motorina – 1,817 euro/litru
Bulgaria: benzina 1,553 euro/litru; motorina – 1,650 euro/litru
Grecia: benzina 2,209 euro/litru; motorina – 1944 euro/litru
Te-ar putea interesa si: