Din “zestrea” fiecărui aeroport apar și dispar diverse rute, ține de abilitatea managementului să negocieze destinații noi, să ofere facilități și să asigure cele mai bune condiții, atât pentru companiile aeriene, cât și pentru pasageri. În ultimii ani la Iași au apărut, dar au și dispărut multe curse interesante, unele datorate unui simplu calcul economic, care impune rentabilitatea, altele din motive care țin mai mult sau mai puțin de politică. Comercială sau nu. Numărul pasagerilor care au tranzitat aerogara a crescut însă constant, în 2018 depășind 1,25 milioane de călători.
(Ne)reușitele aeroportului ieșean, adică acele curse interesante pentru publicul larg, dar dispărute din rațiuni mai mult sau mai puțin cunoscute, au fost destule, iar în rândurile care urmează vom încerca să le punctăm pe cele mai regretate.
Poate cea mai interesantă destinație care s-a operat de la Iași a fost Londra Heathrow, care a debutat pe 27 aprilie 2013, dată la care transportatorul aerian național mai lansa, tot de la Iași, zboruri către Torino și Bologna. Londra Heathrow este cel mai mare aeroport din Europa după traficul de pasageri, anul trecut fiind tranzitat de aproape 80 de milioane de persoane. S-a zburat puțin însă pe acesta, ulterior cursa a fost mutată pe Londra Luton, iar la începutul lui 2019 Tarom a renunțat complet la zborurile către capitala Regatului Unit.
În anii următori, Tarom înregistra un maxim de rute de la Iași – Madrid, München, Londra, Roma, Bologna, Torino și Tel Aviv, la care s-au adăugat, pentru scurt timp, zboruri către Dublin (Irlanda) și Istanbul (Turcia). 10% din pasagerii Tarom zburau în 2016 de la Iași, fie că era vorba de rute externe sau interne. În prezent, singura destinație externă operată de Tarom de la Iași a rămas Tel Aviv.
Torino este încă o rană deschisă. După ce Tarom a renunțat să mai zboare către orașul piemontez, Blue Air a preluat această cursă, mai ales că își stabilise acolo și o bază de operare. Odată cu desființarea bazei de la Torino, Blue Air a renunțat să mai zboare de la Iași pe această destinație, deși cererea este încă destul de mare. Excepție vor face lunile iulie și august, după care lucrurile vor reintra în „normal”. Aproape de Torino a zburat și Ernest Airlines, mai exact la Cuneo, vreme de câteva luni în decursul anului trecut, alături de Verona. Italienii au renunțat rapid la aceste destinații, iar mulți dintre pasagerii care aveau bilete achiziționate către cele două orașe din Italia nu și-au primit nici acum banii înapoi.
Tot Blue Air a operat o perioadă alte două zboruri interesante, unul tot în Italia, la Florența, iar altul în Scoția, la Glasgow. Aceste zboruri au dispărut, la fel ca Berlin, Valencia sau Milano Bergamo. Orașe europene importante, ultimele două având puternice comunități românești.
Wizz Air este compania cu cele mai puține rute desființate de pe aeroportul ieșean, în fapt până anul trecut singura care reușea să mențină toate destinațiile propuse, deși deservește cel mai mare număr de rute de la Iași. În septembrie anul trecut au fost oprite zborurile către Malmö, cel mai probabil din cauza interesului scăzut, iar din mai anul acesta nu se va mai zbura la Salonic. După un an 2018 de forță la Iași, cu șapte rute noi, 2019 pare un an de consolidare pentru Wizz Air, care nu a venit, cel puțin până în prezent, cu nicio noutate.
Cea mai interesantă rută care „nu a fost să fie” este cea spre Dubai. Primele informații au apărut prin 2015, atunci când s-a aflat despre negocierile purtate cu Fly Dubai de conducerea de la acea vreme a aeroportului. Discuții destul de avansate la un moment dat, compania din Emiratele Arabe Unite începând chiar să-și promoveze destinațiile în interiorul aeroportului ieșean. După alegerile din 2016, conducerea aerogării a fost schimbată, iar discuțiile au fost sistate.
Te-ar putea interesa: